Další ohlas na naše hraní na Czech Music Crossroads, tentokrát z Německa ( a máme tam aj fotku! ????). (Za překlad velké díky našemu basákovi Romanovi Dušanovi Harley Davidsonovi Plaširybovi! :-) )
Uprostřed hraje hudba!
Konference Czech Music Crossroads se konala v červenci 2021 po sedmé. Zpráva o hudebních objevech z východní Evropy.
Správný název by měl být střední nebo centrální Evropa. Na Západě je tento region ovšem stále často nazýván východní Evropou. Poslední dobou se ukazuje, že geopolitické struktury myšlení jsou pořád ještě hodně spjaty s dobou studené války, přestože rozdělení Evropy na „svobodný Západ“ a „Východní blok“ už přes 30 let neexistuje. Toto lpění na starých klišé je zřejmé i v tom, že pro turismus jsou známá sotva jiná místa než Praha, Budapešť a Balaton. Přitom Polsko, Česko, Slovensko a Maďarsko mohou hudebně nabídnout mnohem více. Přinejmenším polské jazzbandy mají už dlouho dobrou pověst a Čech Jan Hammer mimo jiné už v 70-tých letech dobyl jazz-rockovou scénu s Johnem McLaughlinem a jejich Mahavishnu Orchestra. Ale co nějaká známá hudba vycházející z tradic? Tady jsou trochu v povědomí polský Warszaw Village Band a Marta Sebestyén & Muzsíkás z Maďarska. K tomu člověk zná maďarskou hudbu, protože Béla Bartók a Johannes Brahms zpracovali jejich nápěvy. A to je tak vše.
V červenci 2021 se už po sedmé v české Ostravě konala konference Czech Music Crossroads, jež má za cíl tento nedostatek odstranit. Jedná se o mezinárodní konferenci s krátkými koncerty, na které se diskutuje a má pomáhat dostat českou, slovenskou, polskou a maďarskou hudbu nejen na Západ. Ostrava je bývalá průmyslová metropole v moravském Slezsku poblíž polských hranic a nedaleko Slovenské republiky. Obrovská oblast opuštěných železáren dolu Hlubina v místní části Vítkovice nabízí svým syrovým půvabem vynikající kulisy pro každoroční festival Colours of Ostrava, kterého se účastní mezinárodně známí rockoví, popoví i tradiční umělci a který pravidelně přitahuje desetitisíce posluchačů, ale i pro konferenci Crossroads konající se před ním. Crossroads představuje širokou paletu různých hudebních stylů z těchto zemí.
Kvůli pandemii se Maďarsko v roce 2021 nezúčastnilo. Překvapivě byly už dlouhou dobu středoevropské kapely zamluveny na velké festivaly v Asii, např. v Indii a v Koreji, ovšem západně od Odry se o tuto hudbu zajímá jen pár provozovatelů malých klubů. Na letošních vystoupeních Crossroads se střídaly různé hudební styly od ambientních zvuků s indickými vlivy (Omnion, Česko), přes experimentální hudbu (Cisnienie, Polsko), tóny tanga v orchestrálním aranžmá (Radek Baborák & Orquestrina, Česko), až po klarinetovou hudbu s vlivem klasické, jazzové a světové hudby (Clarinet Factory, Česko).
Velmi zajímavá byla violoncellistka Resina zastupující polskou indie scénu, která sama jen s looperem předvedla opravdu skvělý koncert. Tento směr je i na Západě, proto je zajímavé si poslechnout skupiny hrající jinak – jiné melodie a jinou rytmizaci. Tradiční hudební formy jsou často bohatým zdrojem, který dnes obvyklé způsoby hraní opomíjí. Právě v opuštěných, většinou hornatých oblastech střední Evropy je tato tradice hodně živá, nevěnují se jí jen staří lidé, ale okouzluje i mladé muzikanty.
Hudbu regionu Horňácko na jižní Moravě České republiky zastupovala kapela Hrubá hudba s houslemi, klarinetem a kontrabasem, rozšířená o keyboard, trubku a bicí. Tady se ve zpěvech udrželo staré, neuhlazené metrum zrcadlící se v komplikovaných rytmech. Orkiestra sw. Mikolaja (St. Nikolaus Orchester) z Polska zpracovává od roku 1988 tradiční tance a zpěvy např. z vesnic polských Karpat. Takto umě převádí tradice do současnosti.
Ludová hudba Pokošovci je silná romská kapela ze Slovenské republiky, jejíž členové po svém běžném povolání hrají o víkendech na slovenských i čistě romských festivalech. Romská hudba je na Slovensku ostatně na špici v žebříčku oblíbenosti.
Jak si počínají moderní hudebníci se středoevropskou hudbou, můžeme slyšet u Tomáše Kočka & Orchestru z Česka a Hrdzi ze Slovenska. Obě kapely, jejichž styl se dá označit jako folkrock, měly v Ostravě své stabilní, nadšené obecenstvo. Zatímco Tomáš Kočko staví na široké akustické formě, u Hrdzi se k houslím a akordeonu připojuje elektrická kytara, baskytara a bicí souprava. Jak kapela Tomáše Kočka, tak i Hrdza hrají naprosto strhujícím způsobem a zvedají posluchače ze židlí. Ten, kdo není zcela spokojený se známou hudbou a hledá něco nového, udělá nejlépe, když se obrátí na střední Evropu. Přinejmenším – ale zdaleka ne jenom – pro fanoušky tradiční hudby je to pole neorané.